با ما همراه باشید

اقتصادی

اعتراض رانندگان ایرانی به محدودیت 25 روزه ورود به خاک افغانستان

منتشر شده

در

21323242 - اعتراض رانندگان ایرانی به محدودیت 25 روزه ورود به خاک افغانستان

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفت : چند روز پیش هنگام ورود کامیون های ایرانی از مرز دوغارون به افغانستان، مسوولان امارت اسلامی در هرات به صورت مکتوب به رانندگان ایرانی اعلام کرده اند که تا ۲۵ روز دیگر حق ورود به خاک افغانستان را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،بر اساس اعلام برخی از فعالان تجاری و عرصه حمل ونقل بین المللی در خراسان رضوی، زمینه اصلی این مسایل مربوط به اعتراض چندی پیش رانندگان افغانستانی به توقف ۲۵ روزه ناوگان آنان در مرز دوغارون ایران برای ورود به افغانستان است که البته مسوولان اجرایی امارت اسلامی در هرات نیز به صورت اغراق شده در جریان این ادعا و معطلی مرزی قرار گرفته اند.

این درحالی است که بر اساس اعلام منابع رسمی در اداره کل راهداری خراسان رضوی، ۹۰ درصد تردد و البته معطلی ناوگان در توقفگاه های مرزی دو کشور در مرزهای اسلام قلعه و دوغارون مربوط به ناوگان افغانستانی است و معطلی عمدی و تبعیض آمیز ناوگان افغانستانی در مرز دوغارون ایران حقیقت ندارد.

رضا تیموری، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در اینباره اظهار کرد: با توجه به اعمال محدودیت مسوولان افغانستان برای ورود کامیون‌های ایرانی، ما نیز خواستار اقدام متقابل برای اعمال محدودیت بر تردد ناوگان افغانستانی در ایران هستیم. برهمین اساس، در نامه ای به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، خواستار اعمال محدودیت های مشابه، مطابق رفتار طرف مقابل شدیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کامیون‌داران خراسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناوگان باری افغانستانی چه خالی و چه دارای بار، بدون مشکل وارد ایران شده و در سراسر کشور از جمله در استان های مرکزی و بنادر جنوبی کشور تردد می کنند.
وی از توقف دست‌کم ۴۰۰ کامیون افغانستانی در محوطه گمرک دوغارون شهرستان تایباد در حال حاضر خبر داد و گفت: این تعداد ناوگان در روند تجارت و جابه جایی کالا بین ایران و افغانستان مشارکت دارند.

اما تیموری در حالی از اعمال محدودیت برای ناوگان ایرانی در ورود به خاک افغانستان سخن گفته که ۱۲ آبانماه، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری نیز در خصوص اجرایی شدن محدویت تردد برای ناوگان ایرانی در افغانستان هشدار داده و گفته بود: بخش دولتی و بخش خصوصی افغانستان از گذشته هم به شدت به دنبال این بود که سهم باری که با ناوگان افغان در کشورشان حمل می‌شود، افزایش یابد.

هدایتی گفته بود: طبق محدودیت های جدید، اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز دیگر دوباره وارد خاک افغانستان شود، مشمول جریمه می‌شود.

به گفته وی مدیران جدید کشور همسایه، سابقه و تجربه کاری در این زمینه ندارند و این سیاست‌ها در واقع از سوی افرادی که سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، خط داده می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده‌ است، گفته بود: ۲ روز پیش (۱۰ آبان ماه) به دعوت مسوولان افغانستانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به همراه استاندار جلساتی را با مسوولان ولایت هرات داشتند و قرار شده که برای رفع مشکلات احتمالی تصمیماتی گرفته شود.

 

 

منبع:ترابرد

اقتصادی

طبل توخالیِ امیر آباد با شرکت های حمل ونقل چه کرد؟!

منتشر شده

در

photo 2022 08 03 17 37 30 - طبل توخالیِ امیر آباد با شرکت های حمل ونقل چه کرد؟!

 

بندر امیر‌آباد در حاشیه دریای خزر و حدود 20 کیلومتری بهشهر در مازندران قرار دارد. بهره‌مندی از 15 اسکله با ظرفیت 7 و نیم تن و نیز بهره‌مندی از ظرفیت اتصال کریدور شمال-جنوب سبب شده تا این بندر در سال‌های اخیر مورد توجه فعالان حوزه حمل و نقل بین‌المللی قرارگیرد. اگر چه ظاهرا بر روی این بندر به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری به عنوان یک بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز شده است اما علی‌رغم شعارهای مبالغه‌آمیز درخصوص این بندر، شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل که از این طریق محموله‌های باری خود را جابجا می‌کنند با مشکلات زیادی مانند نبود زمان‌بندی مشخص برای کشتی‌ها، امکان تخلیه بار فقط با جرثقیل و در نتیجه زمان‌بر بودن تخلیه بارهای فله، همچنین نبود تعرفه دلاری مشخص برای حمل هر تن بار در کشتی‌ها، مواجه هستند.

یکی از فعالان حوزه حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی که 2 سال است از طریق بندرامیرآباد، در حوزه ترانزیت فعالیت دارد، می‌گوید: یکی از مشکلات موجود در این بندر نبود زمان‌بندی مشخصی برای حرکت کشتی‌های باربری است. گاهی در یک هفته 2 کشتی به بندر وارد می‌شود و گاهی هم تا 10 روز کشتی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد الزاما باید به وسیله جرثقیل انجام گیرد بنابراین برای محصولات فله‌ای مانند شکر، ما مجبوریم کیسه‌های 40 – 50 کیلویی را درکیسه‌های جامبو قرار دهیم تا امکان جابجایی آن با جرثقیل فراهم شود که این موضوع علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه‌های جانبی را افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی بر کندی روند تخلیه و بارگیری در بندر امیر تاکید کرده و اظهار می کند: با توجه به اینکه روزانه تنها 5 کانتینر تخلیه می‌شود اکنون برای تخلیه 211 کانتینر شکر به 40 تا 50 روز زمان نیاز داریم از طرفی به دلیل نبود کشتی و ظرفیت کم انبارها، پس از تخلیه 70 کانتینر به ما اعلام شده که فعلا از بندرعباس بارگیری انجام نشود.

وی در ادامه با انتقاد از نبود تعرفه دلاری مشخص برای حمل یک تن بار با کشتی در بندرامیر‌آباد، می‌گوید: نبود تعرفه دلاری مشخص سبب شده تا کرایه‌ها به صورت توافقی تعیین شود هرچه بار کمتر باشد کرایه پایین‌تر و در صورت زیاد بودن بارها، قیمت کرایه نیز بیشتر می‌شود. برای مثال 20 روز قبل برای هر تن بار 20 دلار کرایه پرداخت کردیم و هفته پیش این کرایه برای هر تن بار 23 دلار بود.

این فعال حوزه حمل ونقل یادآور می‌شود: استفاده از این بندر در حوزه ترانزیت بیشتر به دلیل وجود تحریم‌ها و بسته‌بودن مرز زمینی ترکمنستان بوده است. اکنون کشتی‌ها پس از بارگیری از بندر امیرآباد به سمت بندر اکتاو در قزاقستان و کشورهای آسیای میانه، انتقال می یابند.

وی تصریح می‌کند: در عین حال حتی با وجود بسته بودن مرز ترکمنستان و مشکلات این مرز، زمان تخلیه بار از این مرز برای 200 کانتینر 18 روز بود اما از بندر امیرآباد تخلیه همین حجم بار، 2 ماه به طول می‌انجامد.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: نبود امکانات و تجهیزات برای تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد سبب شده تا هزینه انبار‌داری و قراردادن بارهای فله درکیسه‌های جامبو مبلغ 10 تا 15 دلار برای هر تن کالا بر هزینه‌های جانبی شرکت‌های حمل‌ونقل تحمیل شود.

وی یادآور می‌شود: نماینده شرکت برای حل این مشکلات از طریق اداره بنادر امیرآباد پیگیری زیادی انجام داده است اما مسئولان معتقدند زمان‌بندی کشتی‌ها ربطی به این اداره ندارد و درخصوص چرایی محدودیت امکانات، پاسخ می‌دهندکه امکاناتشان در همین حد است!

این فعال حوزه ترانزیت اذعان می‌کند با توجه به پیش‌بینی ترانزیت 10 میلیون تن کالا از ایران تا پایان سال، باید زیرساخت‌های بنادری مانند امیرآباد فراهم گردد و در غیر این صورت حتی ترانزیت 5 میلیون تن نیز امکان پذیر نخواهد بود.

 

منبع:روابط عمومیانجمن‌حمل‌و‌نقل‌بین‌المللی‌خراسان‌رضوی

ادامه مطلب

اقتصادی

شهرستان درگز رتبه اول طیور

منتشر شده

در

photo 2022 08 02 18 05 46 - شهرستان درگز رتبه اول طیور

 

شهرستان درگز در سه ماهه نخست سال رتبه اول را در طیور کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،محمدفرهنگی،مدیرجهاد کشاورزی درگز با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: شهرستان درگز بعلت شرايط خاص جغرافيايي و اقليمي و فراهم بودن نسبي شرايط پرورش طيور، با داشتن 5 واحد مرغداري گوشتي صنعتی با ظرفیت 125 هزار و 250قطعه و با میزان جوجه ریزی 501 هزار قطعه در سال ، رتبه نخست استانی را در سه ماهه نخست سال به خود اختصاص داده است.

وی تصريح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در سه ماه اول سال 2 هزار قطعه جوجه بومی وارد شهرستان شده است.

فرهنگی افزود: ارزیابی امور دام در سه ماه نخست سال بر اساس گزارشات طیور، زنبور عسل و نوغانداری بوده است که شهرستان درگز دارای قابلیت و ظرفیتهای خوبی در این موارد می باشد و جهاد کشاورزی تلاش می کند زمینه را برای فعالیت علاقه مندان در زمینه های تولیدات دامی مرتفع سازد.

 

منبع:روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی درگز

ادامه مطلب

اقتصادی

شناسایی ۸۴۳ واحد متخلف صنفی در چهارماهه اول سال ۱۴۰۱ در شهرستان مشهد

منتشر شده

در

photo 2022 08 02 19 10 47 - شناسایی ۸۴۳ واحد متخلف صنفی در چهارماهه اول سال ۱۴۰۱ در شهرستان مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد از شناسایی ۸۴۳ واحد متخلف صنفی در شهرستان مشهد در چهارماهه اول سال ۱۴۰۱ با ارزش ریالی بیش از ۱هزارو ۷۴۴ میلیارد ریال خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ، محمد میری دیسفانی ، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد گفت : در بازه زمانی چهارماهه اول سال جاری بیش از ۴هزار بازدید از واحدهای مختلف صنفی در شهرستان مشهد توسط ڪارشناسان و بازرسان اداره نظارت و بازرسی جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد انجام شده است.

میری دیسفانی بیان ڪرد : طی بازدید از مراڪز صنفی و غیر صنفی و نانوایی ها در سراسر شهرستان مشهد تعداد ڪل تخلف محرز ۸۴۳ مورد با ارزش ریالی بیش از ۱هزارو ۷۴۴ میلیارد ریال میباشد ڪه پرونده‌ مربوطه در این خصوص تشڪیل و به مراجع قضایی تحویل شده است .

وی بیان ڪرد : برای تمامی این واحدهای متخلف پرونده تخلف تشڪیل شده است،

میری دیسفانی اشاره ڪرد : ۸۴۳ واحد صنفی شناسایی شده در حوزه آرد و نان و سایر اقلام از جمله مرغ ، روغن و شڪر و … می باشد .

وی اذعان داشت : نظارت و بازرسی بر عملڪرد مطلوب فروشندگان و تامین ڪنندگان مواد غذایی و… رسالت خطیری است ڪه بر عهده جهاد ڪشاورزی می‌باشد ونظارت ، ڪنترل و پایش مستمر زنجیره محصولات بخش ڪشاورزی از مزرعه تا سفره مردم توسط جهاد ڪشاورزی مدیریت می شود.

وی با اشاره به رصد جدی‌ بازرسان بر قیمت اجناس در شهرستان مشهد گفت: نظارت بر نحوه توزیع ڪالاهای اساسی ضروری است و بازرسان باید به صورت دقیق‌ و مستمر بر صنوف نظارت داشته تا تنوع و تفاوت قیمت در محصولات را شاهد نباشیم .

میری دیسفانی گفت : امیدواریم بتوانیم با نظارت وبازرسی در هر بخش و حوزه‌ای موجب ڪاهش تخلفات احتمالی نظیر احتڪار، تقلب، ڪم فروشی وگرانفروشی شویم و سفره مردم را با تامین ضروریات و اقلام اقتصادی مورد نیاز رنگین ڪنیم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد از مردم عزیز خواست اگر شاهد تخلفی در زمینه های اشاره شده فوق بودند میتوانند خبر‌های خود را در خصوص احتڪار، تقلب، گرانفروشی و عرضه خارج از شبڪه با شماره پیامڪ ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ و یا شماره تماس ۱۲۴ اعلام و اطلاع‌رسانی لازم را به واحدهای نظارتی داشته باشند و در اسرع وقت ڪارڪنان نظارت و بازرسی جهاد ڪشاورزی حضور یافته و به شڪایات رسیدگی ونتیجه اقدامات متعاقبا اعلام واطلاع رسانی می شود.

 

 

منبع:جهادکشاورزی مشهد

 

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها