با ما همراه باشید

اقتصادی

تاثیر ورود موقت ناوگان خارجی بر اقتصاد ترانزیت

منتشر شده

در

photo ۲۰۲۱ ۱۲ ۲۶ ۰۸ ۳۵ ۳۹ - تاثیر ورود موقت ناوگان خارجی بر اقتصاد ترانزیت

سخت‌گیری‌ها در واردات ناوگان حمل و نقلی، باعث شده فعالان صنعت ترانزیت به سمت و سوی ورود موقت ناوگان خارجی بروند؛ ناوگان خالی که اکثر قریب به اتفاق آنها از افغانستان وارد ایران می‌شوند و بارهای ترانزیتی را از بندرعباس به مرزهای مشترک ایران و افغانستان و سپس خاک کشور خود منتقل می‌کنند. این موضوع در نگاه اول مشکل کمبود ناوگان ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی را حل می‌کند؛ اما در وهله دوم، مانع تجارت ناوگان ایرانی می‌شود.

 

به گزارش  پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، احمد فرخی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی دراین‌باره می‌گوید: در هیچ کجای دنیا سراغ نداریم ناوگان حمل کشوری بدون بار وارد کشور دیگر شود؛ آنجا بارگیری کند و به کشور خود بازگردد. این پیمان برای نخستین بار در کشور ما بسته شد. ما پروتکل یا توافق‌نامه‌ای با افغانستان داریم که گزینه‌ای تحت عنوان کمک در آن وجود دارد و به موجب آن اجازه داده شده ناوگان افغان وارد ایران شود بارگیری کند و به کشور خود برگردد؛ اما نکته اینجاست که اگر قرار است کمک ما به کشور همسایه به خودمان آسیب و ضرر برساند، آن دیگر کمک نیست.

 

وی می‌افزاید: به موجب این پروتکل از روز اول به افغانستان امتیاز دادیم و نتیجه این بود که معیوب‌ترین ناوگان حمل و نقل به علاوه کم مهارت‌ترین رانندگان خودروهای سنگین (که بسیاری از آنها به صورت تجربی راننده شده اند و گواهینامه یا مدرک رانندگی معتبری ندارند)، به کشور ما ورود پیدا کنند و به موجب آن ناامن کردن راه‌های ما و آلایندگی هوا و تلاش در موضوع قاچاق کالا خاصه قاچاق سوخت از ایران به افغانستان رقم بخورد.

 

فرخی معتقد است ایران و شرکت‌های حمل و نقل ایرانی، هیچ منفعتی از حضور ناوگان افغانستان نمی‌برند و در این رابطه، مالکان و رانندگان کشنده‌های ما درکشور آسیب دیده‌اند. از طرفی، کالای صادراتی و ترانزیت در کشور ما در حال کاهش است و از سمت دیگر، حداقل کاری که باقی مانده را برون‌سپاری می‌کنیم و موقعیت انجام این کار را به دیگران می‌دهیم.

 

این فعال صنعت حمل و نقل بین‌المللی خاطرنشان می‌کند: ورود ناوگان خارجی به کشور، برای کمبود ناوگان ما حکم مسکّن را داشته؛ اما درد ما به قوت خود باقی است و به نوعی هم دچار عادت و وابستگی به ناوگان افغانستانی شده‌ایم. نکته غم‌انگیزتر اینکه نحوه اداره و صدور مجوز این ناوگان‌ها امروز به نقطه صددرصد فساد و رانت در کشور تبدیل شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: حضور این ناوگان در کشور به جز آسیب و خسارت چه در سطح خرد و کلان برای جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای به دنبال ندارد. در انجام این کار و فرایند وارد کردن ناوگان خارجی، شرکتهای ایرانی کاملا متضرر و شرکتهای افغان کاملا منتفع هستند؛ اما بخش دولتی ما دراین‌باره درآمد خوبی از قِبَل مجوز عبور موقت کسب کرده است.

 

فرخی تاکید می‌کند: ما شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی اگر به نگارش این قرارداد و پروتکل غلط تن دادیم، صرفا به خاطر حمایت از نظام و پشتیبانی از پروتکلی است که دولت ما امضا کرده است.

 

وی با اشاره به سخت‌گیری‌ها در واردات کامیون در جهت نوسازی ناوگان ایرانی می‌گوید: خودروسازان با لابی‌گری که در همه ارکان نظام دارند، با پوشش اینکه به دنبال تولید و اشتغالزایی هستیم (که البته پوششی کاذب است)، مانع واردات ناوگان حمل و نقل به کشور شده‌اند. امروز بیش از 3600 دستگاه کامیون در گمرک معطل ترخیص هستند. اگر 3هزار دستگاه را درنظر بگیریم، این تعداد ماهانه 60هزار تن کالا حمل می‌کنند و اگر برای هر خودرو ماهیانه دو سفر درنظر بگیریم، مقدار بار به 120هزار تن می‌رسد. این یعنی با رسوب این کامیون‌‌ها در گمرک، به اشتغال کشور آسیب وارد شده است.

 

 

منبع:ترابرد

اقتصادی

عدم پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در شهرستان مه ولات

منتشر شده

در

photo 2022 08 05 12 45 56 - عدم پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در شهرستان مه ولات

 

با توجه به معرفی بهره برداران کشاورزی به بانک کشاورزی شهرستان جهت دریافت تسهیلات مکانیزاسیون، پرداخت تسهیلات با مشکل رو به رو شده است.

 

به گزارش پایگاه اقتصادی مشهد عمران، هادی ساربان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات گفت: بدون شک بهره برداران کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون و خرید ادوات کشاورزی مورد نیاز خود، نگاه ویژه‌ای به تسهیلات و وام دارند و در حال حاضر مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی بانک‌ کشاورزی شهرستان و سختگیری بیش از حد، دسترسی این قشر زحمتکش به وام را کاهش داده است.

ساربان افزود: براساس پیگیری های انجام شده از طرف کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات، افت منابع مالی بانک کشاورزی شهرستان، پرداخت تسهیلات خط اعتباری شماره 10 مکانیزاسیون شهرستان مه ولات را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

وی اعتقاد دارد که تسهیلات باید هر چه روان تر، راحت‌تر و ارزان‌تر به بهره برداران بخش کشاورزی ارائه شود، اما اینکه تا این مطلوب چقدر فاصله داریم و آیا وضع ما مطلوب است یا نه، باید گفت که مطلوب نیست.

او گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون، در راستای توسعه فناوری‌های نوین در بخش مکانیزاسیون، تا کنون نزدیک به 80 هزار میلیون ریال از اعتبارات تخصیصی به شهرستان جهت دریافت تسهیلات برای خرید 50 دستگاه انواع ادوات کشاورزی به بانک معرفی شده اند و روند معرفی اعتبارات مذکور ادامه دارد.

 

 

منبع:روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات

ادامه مطلب

اقتصادی

هرچادر عشایری می تواند یک کارگاه تولیدی باشد

منتشر شده

در

photo 2022 08 03 17 39 28 - هرچادر عشایری می تواند یک کارگاه تولیدی باشد

مراسم تودیع و معارفه مسئول جدید اداره امور عشایر شهرستان کاشمر با حضور مدیرکل عشایر استان خراسان رضوی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در جلسه تودیع و معارفه مسئول جدید اداره امور عشایر شهرستان گفت:خوشبختانه اداره امور عشایر با مدیریت قابل قبولی که توسط مسئولین خود داشته کم حاشیه ترین دوران خود از ابتدای تاسیس را سپری کرده است.

شجعی افزود: اکنون که بخش اقتصادی مورد توجه و عنایت دولت است، به سازمان امور عشایر و مدیران و کارکنان این سازمان توجه و عنایت بیشتری شده تا مجموعه سازمان بتواند تلاشهای موثرتری را در خدمات رسانی به جامعه عشایری کشور که از تولید کنندگان کم توقع هستند، داشته باشد.

 

مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی  گفت: جامعه عشایری کشور از ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی بالایی برخوردار است و هر چادر عشایری به عنوان یک کارگاه تولیدی است.

محمد رضا نبوی اداره عشایر شهرستان را يكی از اداره های فعال در ارائه خدمات مطلوب به عشاير شهرستان عنوان کرد و افزود:عشایر بدون هیچ چشم‌ داشتی و با کمترین امکانات اما با تلاش خستگی‌ ناپذیر بسیاری از نیازهای جامعه را مرتفع می‌کنند و لازم است توجه و حمایت‌های بیشتری از این قشر انجام شود.

ادامه مطلب

اقتصادی

تلاش حداکثری در رفع موانع تولید در شهرستان درگز

منتشر شده

در

photo 2022 08 07 11 41 57 - تلاش حداکثری در رفع موانع تولید در شهرستان درگز

واحدهای نیمه فعال و راکد درشهرستان درگز با شدت بیشتری پیگیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،محمدفرهنگی،سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت : با عنایت به نامگذاری سال جدید به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مقام معظم رهبری و تاکید ریاست سازمان برای احصاء مشکلات و تلاش حداکثری در رفع موانع پیش رو و راه اندازی واحد های راکد و نیمه فعال جهاد کشاورزی شهرستان درگز تلاش می کند با برگزاری جلسات و پیگیری مستمر در حد توان تلاش خود را جهت رفع موانع واحد های تولیدی بکار گیرد.

وی افزود : ادارات با در نظر گرفتن اولویت ضمن رصد و شناسایی کارشناسی ودقیق مشکلات و موانع ، طرح های نیمه فعال و راکد را در اسرع وقت به واحد طرح و برنامه اعلام نمایند تا نسبت به برگزاری جلسه و طرح موضوع اقدام  کند.

فرهنگی بیان کرد: درهمین راستاهمکاران تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی با همکاری طرح وبرنامه و با هدف  برطرف کردن مشکلات حوزه تولید و پشتیبانی همه جانبه از تولیدکننده برآن شدند واحدهای دامی که قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند شناسایی کنند.

 

 

منبع:روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان درگز

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها