با ما همراه باشید

اجتماعی

جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد

منتشر شده

در

شوراي هماهنگي راه و شهرسازي - جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد

 

همزمان با دهه پایانی ماه صفر، سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا(ع) جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ،مصطفی نصیری، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: در شش ماه اول امسال 6 میلیون و 800 هزار نفر مسافر از 26 شهر و مرکز استان به مشهد الرضا صورت گرفته که این یک رکورد محسوب می شود.

 

نصیری افزود: درایام پایانی ماه صفر از دهم شهریور تا 10 مهر برای تسهیل در رفت و آمد زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) قطارهای فوق العاده در مسیر مشهد در نظر گرفتیم.

 

وی با بیان اینکه ضریب اشغال قطارهای مسافری برابر با ۹۲ درصد بوده است اظهار داشت: این میزان مسافرگیری در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه هر روز حدود 35 هزار نفر مسافر در ایام اربعین جابجا شده اند گفت: برای تسهیل در تردد زائران این اداره کل قطار فوق العاده به صورت مستقیم از خرمشهر به مشهد را در نظر گرفت.

 

جعفر شهامت،مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این جلسه با بيان اينكه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای بومی مشهد توان بازگرداندن زائران رضوی دهه آخر صفر را ندارد گفت: در دوران کرونا تعدادی از ناوگان مسافری جاده ای استان به دلیل کاهش مسافر و فرسودگی از بخش حمل و نقل عمومی خارج شده است.

 

شهامت افزود: با توجه به رشد سفرهای اربعین و با توجه به این که روز شهادت امام رضا(ع) امسال روز سه شنبه وسط هفته خواهد بود پیش بینی می شود حضور زائران در دهه پایانی ماه امسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

وي اظهار داشت: در دهه پایانی صفر، سفرهای جاده ای از استان های مختلف با وسيله نقليه عمومي به خصوص اتوبوس به مشهدالرضا دو تا پنج برابر زمان معمول افزایش می یابد، با توجه به شرایط یاد شده همه استان هایی که زائر به مشهد می آورند انتظار مي رود همکاری لازم را براي بازگشت مسافران داشته باشند.

 

وي با بيان اينكه هدف اصلی ما ایمنی زائرین است؛ گفت: به همين منظور 120 مرکز خدمات رسانی داير در طول محورهاي مواصلاتي بويژه در مراكز خدمات رفاهي بين جاده اي داير شده كه در آن آموزش هاي لازم ايمني نيز به زائراني كه پياده به حرم مطهر رضوي مشرف مي شوند را ارائه مي دهند.

 

مديركل راهـداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي آمار تقريبي زائران را در روز شهادت امام رضا(ع) را حدود 6 تا هشت ميليون نفر اعلام كرد و اذعان كرد: تقريبا يك دهم اين جمعيت را زائران پياده شامل مي شود.

 

در ادامه جلسه نيز رئيس پليس راهور،‌ پليس راه و ساير اعضاي شوراي هماهنگي برنامه هاي حيطه وظايفي خود را بيان كردند.

 

 

 

منبع: اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی

اجتماعی

 آماده سازی ۷ مرکز اسکان اضطراری با ظرفیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تا پاکسازی ۱۰ کیلومتر از مسیر پیمایش زائران پیاده

منتشر شده

در

IMG ۲۰۲۲۰۹۲۵ ۲۰۴۷۴۸ scaled -  آماده سازی ۷ مرکز اسکان اضطراری با ظرفیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تا پاکسازی ۱۰ کیلومتر از مسیر پیمایش زائران پیاده

 

شهردار منطقه ۵ مشهد مقدس اقدامات انجام شده در راستای پذیرایی از زائران پیاده در ایام پایانی ماه صفر را در این منطقه شهری مشهد مقدس تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،مجید وحدتی پور درباره اقدامات دهه پایانی صفر و استقبال از زائران، گفت : ۷ مرکز اسکان زائر با گنجایش بیش از ۲۵۰۰ نفر شامل ساختمان اداری منطقه ، فرهنگسرای امت، پارکینگ کمپ رو باز ولایت ، مجموعه ورزشی شهید علیمردانی، مجموعه شهدای مدافع حرم ،بوستان وحدت وبوستان رستگارمقدم در این راستا آماده سازی شده است.

 

وی با بیان اینکه در دو شب گذشته( شب شهادت و شام غریبان پیامبر اکرم«ص» و امام حسن مجتبی«ع» افتخار پذیرایی از حدود ۵۰۰ نفر از زائران پیاده را در محل های اسکان اضطراری منطقه داشته ایم، افزود: سالن های ورزشی و فرهنگسرای یاد شده بصورت کامل مفروش و تمهیداتی در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز و بروز برودت هوا با توجه به اینکه در ایام آغاز فصل پاییز قرار داریم، پتو و چادر مسافرتی نیز در اختیار زائرینی که این اقلام را به همراه ندارند قرار گیرد.

 

شهردار منطقه پنج در ادامه گفت: تأمین ۵ آبخوری موقت سیار با دارا بودن ۵۰ عدد شیر برداشت ، راه اندازی ۱۰ چشمه حمام ، تعمیر و بازسازی ۱۳۰ چشمه سرویس بهداشتی ،خرید و تامین ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی بصورت کانکس و همچنین تامین بخشی از ضروریات مقتضی همچون ایستگاه های شارژ موبایل( در قالب ۱۰ شاسی با قابلیت شارژ همزمان ۲۵ گوشی) که زائران بتوانند بصورت ایمن از آن استفاده کنند نیز از دیگر اقدامات انجام شده جهت میزبانی از زائرین می باشد.

 

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از ورود زائران پیاده مشهد مقدس در این ایام از محور بلوار مفتح شرقی(جاده میامی) و خیابان مشعل( جاده سرخس) صورت می گیرد؛ علیرغم اینکه موضوع پاکسازی و تامین ایمنی راه ها و جاده های برون شهری و خارج از محدوده خدماتی مناطق شهری بر عهده شهرداری نمی باشد، اما طبق برنامه ریزی و تمهیدات صورت گرفته، در راستای تسهیل تردد و همچنین تامین ایمنی برای کاروان های پیاده ای که قصد تشرف از این مسیر را به مشهد مقدس اقداماتی نیز در آستانه ایام پایانی ماه صفر در حاشیه این گذر انجام شد.

 

وی تصریح کرد : به همین منظور با تلاش بیش از ۳۹ نفر از پاکبانان خدوم منطقه ۵ و همچنین فعالیت اداره فنی و عمران منطقه، عملیات پاکسازی و تسطیح محور بلوار میامی ( مفتح شرقی) تا عمق ۱۰ کیلومتر به انجام رسید، و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محور به طور کامل پاکسازی شده است و همچنین با تسطیح ۳۰هزار مترمربع از زمین های رهاشده حاشیه این جاده، بالغ بر ۲۷۰ تن خاک و نخاله های رها شده جمع آوری و پاکسازی شده است.

 

شهردار منطقه ۵ مشهد مقدس ادامه داد: علاوه بر پاکسازی مسیر ورودی، بیش از ۱۰ مخزن گالوانیزه ۲۴۰ و ۱۱۰۰ لیتری جمع آوری زباله نیز در محورهای ورودی شهر جانمایی شده و کار تخلیه مداوم این مخازن توسط یک دستگاه خودروی حمل پسماند صورت به صورت مستمر انجام می شود، که در اجرای این عملیات از تجهیزات تانکر آب، خاور، دستگاه مینی لودر و بازوغلطان درمحور بلوار میامی استفاده شده است.

 

وحدتی پور در پایان با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز علاوه بر سیاهپوشی معابر اصلی منطقه به همت اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۵, هماهنگی هایی با تشکل های مردمی و هیئات مذهبی فعال در سطح منطقه انجام شده است ، عنوان کرد: همکاری مشترک شهرداری ،تشکل های مردمی ، هیئات مذهبی و شورای اجتماعی محلات درخصوص برنامه های دهه پایانی صفر ازجمله راه اندازی ایستگاه های راهنما و استقبال از زائرین برای خدمت رسانی هرچه بهتر آنان انجام شده است که از آن جمله می توان به تامین غذای گرم برای زائرانی که در مراکز اسکان اضطراری منطقه ۵ مقیم شده اند، با همکاری یکی از خیرین و همچنین مواکب خدمت رسانی هیئات مذهبی فعال در این منطقه اشاره کرد.

 

 

منبع:روابط عمومی شهرداری منطقه ۵

ادامه مطلب

اجتماعی

آمادگی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برای ایام پایانی دهه صفر

منتشر شده

در

photo 2022 09 21 18 30 12 - آمادگی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برای ایام پایانی دهه صفر

حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برای ایام پایانی دهه صفر برای خدمات رسانی بهتر آماده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،سید خلیل منبتی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در نشست خبری اقدامات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در ایام پایانی صفر افزود: با توجه به‌پیش‌بینی حضور تعداد زیادی زائر طی چند روز آینده در مشهد هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس‌راه و اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای برای خدمات‌رسانی بهتر انجام‌شده است.

 

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با استفاده از 30 دستگاه میدل‌باس جدید به زائران رضوی در روز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در معابر اطراف حرم مطهر رایگان سرویس‌دهی می شوند.

 

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ضمن اشاره به تأمین پارکینگ برای ایام پایانی صفر گفت: برای این ایام 14 هزار جای پارک تأمین‌شده که بخش زیادی از آن در بافت مرکزی شهر هستند .

منبتی گفت : باید به دنبال ساخت پارک ‌سوارها باشیم تا زائران و مجاوران خودرو خود را پارک و با حمل‌ونقل عمومی به حرم مشرف شوند.

 

وی افزود: موضوع پارک سوارها یکی از برنامه‌های آینده حوزه عمران،حمل‌ونقل و ترافیک است.

وی بابیان اینکه مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد در ایام پایانی صفر 24 ساعته ارائه خدمات می‌کند افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده 160 نیروی پارک‌‌بان شهردار به پلیس‌راه درایام پایانی صفر کمک می کنند.

 

منبتی خاطر نشان کرد: جهت نظارت بر خدمات تاکسیرانی ، بیش از 120 بازرس و سربازرس در قالب 25 گشت خودرویی و 26 گشت موتوری در سطح شهر به‌ویژه مبادی ورودی شهر و اطراف حرم مستقر می شوند.

 

همچنین علی سمیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: با توجه به تشرف زائران به مناسبت دهه آخر صفر و برگزاری مراسم‌های مذهبی در معابر اطراف حرم مطهر، محدودیت تردد برای خودروهاخصی از عصر روز شنبه 2 مهرماه تا عصر روز سه شنبه 5 مهرماه اعمال می شود.

 

وی ضمن اشاره به ممنوعیت پارک خودروها در حاشیه معابر طرح و انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ توسط پلیس راهور افزود: پارک وسایل نقلیه در رینگ زیر گذر حرم مطهر روگذرهای نواب، شیرازی ، طبرسی، خیابان شیرازی از میدان شهدا تا حرم مطهر، خیابان شهید رجایی حد فاصل تقاطع شهید اندرزگو تقاطع شهدا و خیابان آیت الله بهجت تا تقاطع زرینه، خیابان نواب صفوی، خیابان طبرسی، تقاطع شهید گمنام تا حرم مطهر از تقاطع دانش تا حرم مطهر، طول خیابان شهید اندرزگو و حریم همه تقاطع های موجود مسیر تا 50 متری ممنوع است.

 

همچنین، سید مهدی امامی میبدی ، مدیر کل هماهنگی و نظارت بر حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: برای اطلاع زائران و مجاوران از محل پارکینگ‌ها، ایستگاه‌ها و مسیر خطوط و…نقشه “همراه شهر مشهد” آماده‌سازی و در دسترس قرارداده شده است.

امامی میبدی ،افزود: در این نقشه که در پرتال شهرداری و نرم‌افزار شهر من در دسترس قرارداد پارکینگ‌ها با ظرفیت‌هایشان به‌صورت آنلاین نشان داده می‌شوند و مسیر خطوط اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها و زمان رسیدن اتوبوس نیز در این نقشه قابل‌مشاهده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره نظارت بر تاکسی‌ها گفت: مردم می‌توانند هرکدام به‌عنوان یک ناظر عمل کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را با سامانه ارتباطات مردمی137 جهت رسیدگی اطلاع‌رسانی کنند.

 

شبنم مقدم

 

ادامه مطلب

اجتماعی

طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود

منتشر شده

در

be9ded6e416c5154550a3033d3486367 - طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود

 

شهردار مشهد گفت: طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد در نشست خبری افزود: طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، اگر بتوانیم ۴۰ هزار ظرفیت مسکن را در مشهد جانمایی کنیم بهتر است تا اینکه در بینالود و گلبهار هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر مشهد بیش از ۴۰ سال به یک سمت رفته و مشهد مستطیل شده که اگر این روند ادامه پیدا کند شهر مذهبی با رویکرد حرم نخواهد بود.

شهردارمشهد افزود: فاصله آخرین نقطه غربی تا حرم روی نقشه ۱۷ کیلیومتر است و این عدد در شرق ۷ کیلومتر است یعنی شهر متوازن نیست.

وی گفت: جمعیت پذیری بینالود؛یعنی اصرار بر جایی که مردم اقبالی به آن ندارند و سیاست استاندار در این زمینه خوب است و تمام و کمال از آن دفاع می کنم.

ارجائی افزود: شهرک شهید رجایی، باهنر و طرق جاهایی است که باید به توسعه آن توجه کنیم، توسعه به شرق جایگزین توسعه به غرب است و هزینه آن تفاوتی ندارد و پیشران‌های توسعه نباید به قسمت غربی مشهد و یا حتی جنوبی مشهد برود.

وی گفت :یک پروژه خوب مثل تجاری درمانی و غیره در نقاط حاشیه شهر مشهد باشد زیرا توسعه شهر مشهد بیش از ۴۰ سال به سمت غرب مشهد باشد .

ارجائی افزود: دو پهنه طرح تفصیلی مشهد قبل از ورود ما ابلاغ شده بود، یک پهنه دیگر نیز چند روز پیش ابلاغ شد سرعت کمیسیون های ماده ۵ قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست.
وی گفت: باز شدن گره مرز شهرستان‌های طرقبه شاندیز و مشهد در اختیار مدیریت شهری نیست واگر خللی در اداره شهر وارد نشود آن را ادامه می دهیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه مرز بین طرقبه و شاندیز با مشهد،در موضوع شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری فقط مطالبه‌گر است افزود: در شورای عالی معماری و شهرسازی و در تقسیمات کشوری باید تعیین تکلیف شود و در هر دو نیز تعیین تکلیف شده اما بر هم منطبق نیست.

وی گفت: دو وزارتخانه نظر متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند ما متولی مشخصی برای آن مشخص کردیم و به  شکل مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم استاندار و معاون عمرانی استانداری بتوانند این موضوع را در استان حل کند، امیدوارم به نفع مردم طرقبه شاندیز و مشهد موضوع حل شود.

 

ارجائی افزود: درباره توسعه فضای سبز اگر مطمئن شویم که آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی کند مشکلی در توسعه فضای سبز نداریم.

وی با بیان اینکه گسترش مشهد به سمت غرب باید متوقف شود، گفت: هزینه نگهداری شهر در مشهد بالاتر از رقم ملی است ما حقوق کسی را کاهش ندادیم و هیچ حقوقی کاهش نیافته و به لطف دولت ۵۷ درصد افزایش یافته است.

شهردار مشهد افزود: برای فاز اول ۶ هزار میلیارد تومان دیگر پول لازم داریم که ۲ هزار میلیارد تومان آن از نفت است و ۲ هزار میلیارد تومان آن از اوراق که ۵۰ درصد آن متعلق به شهرداری و ۵۰ درصد مربوط به دولت است.

 

وی گفت: اگر این پول محقق شود و طرف خارجی نیز مشکلی ایجاد نکند کارخانه ریل ساز نیز بتواند تعهدات خود را به موقع انجام دهد تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

شهردار مشهد افزود :در سه مرحله ۴۰، ۳۰ و ۳۰ واگن وارد شده، وامی که با آن واگن خریداری شده است تنها در دوره ششم پرداخت شده است و هیچ دوره حتی یک ریال پرداخت نکرده است. دوره‌های پیش نیز ادعایی در این رابطه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه زمانبندی ما برای فاز یک خط سه تا پایان سال ۱۴۰۳ است و هنوز قراردادی برای ساخت ریل منعقد نشده ، تمام کارها موازی انجام نمی شود و بعضی از کارها سریع است و تامین اعتبار؛ شرط بهره‌برداری از مترو در سال ۱۴۰۳ است.

وی درباره ️سطح منهای یک عرصه میدان شهدا؛ گفت: عرصه میدان شهدا، عرصه‌ای برای کارهای فرهنگی و اجتماعی است.

شهردارمشهد افزود:در سطح -۱ عرصه میدان شهدا چند کاربری جانبی می‌توانيم داشته باشیم کاربری اصلی آن فضای شهری برای ارتباط با خطوط مترو و فضای تجاری است که هنوز به بهره برداری نرسیده و زمانی که به بهره برداری برسد دسترسی های آن باز خواهد شد.

وی گفت: اما تا زمانی که به بهره برداری نرسیده می توان از آن در جهات دیگر استفاده کرد با دفن پیکر مطهر چند شهید گمنام آنجا را به مرکز فرهنگی اجتماعی می خواهیم تبدیل کنیم.

ارجائی، درباره پروژه های نیمه تمام شهرداری مشهد افزود:از روز اول سیاست ما اتمام پروژه های نیمه تمام بود. وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند،گفت:دومین نکته ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می شود و مردم دچار مشکل می شوند.

شهردار مشهد گفت : در حوزه مترو فاز یک خط ۳ را سعی می‌کنیم با کمک دولت به بهره برداری برسانیم که اتفاق بزرگی است.

ارجائی افزود: در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد من چطور می توانم آن پروژه را ادامه دهم کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست!

وی گفت: سعی می‌کنیم در دو سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.

شبنم مقدم

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها