با ما همراه باشید

اقتصادی

عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ترانزیت

منتشر شده

در

500 - عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ترانزیت

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت:گره خوردن اقتصاد و سیاست به یکدیگر و عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت ترانزیت، از عمده دلایلی است که ، مانع پیشرفت و توسعه ترانزیت ایران شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی معتقد است که بخش خصوصی هر کشور، زاییده ساختار و قوانین دولت و حاکمیت است؛ لذا بخش خصوصی ایران نیز پرروده قوانین و ساختار دولت همین کشور است و اگر حرکتی از سوی این بخش در زمینه توسعه ترانزیت صورت نگرفته؛ به علت موانعی بوده که در مقابل این بخش قرار داشته و مانع پیشرفت آن شده است.

 

این عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی می‌گوید: بخش خصوصی ترکیه چندین سال پیش یکی از ضعیف‌ترین‌ها در دنیا بود؛ اما با وجود دولتی کارآمد، شرایط این بخش نیز عوض شد و امروز شاید بتوان گفت این کشور یکی از قوی‌ترین بخش‌های خصوصی جهان را دارد.

 

وی تاکید می‌کند: متاسفانه اقتصاد و سیاست ما به هم گره خورده است و به نوعی، اقتصاد فدای سیاست می‌شود؛ حال آن‌که اگر بخشی از اقتصاد را در جهت خودش هزینه می‌کردیم، امروز شرایط بخش خصوصی در بسیاری از حوزه‌ها بهتر بود.

 

عطایی می‌گوید: وظیفه بخش خصوصی در حذف موانع پیش روی توسعه ترانزیت، ارائه اطلاعات و نقطه نظرات، مسیرها و تهدیدهای کشورهای همسایه به دولت است؛ ما این موضوعات را در جلسات مشترک، به بخش دولتی منتقل کرده‌ایم؛ اما متاسفانه با وجود اینکه بخش دولتی بیشتر از ما مشکلات را درک می‌کند، اقدامی برای حل مسائل و چالش‌ها نمی‌بینیم.

 

وی با بیان اینکه آینده مطلوبی برای ترانزیت کشور پیش‌بینی نمی‌کنیم، یادآور می‌شود: اگر قرار باشد با سیاست کنونی کشور در صنعت ترانزیت پیش برویم، اوضاع این صنعت جای نگرانی دارد؛ زیرا متاسفانه اراده‌ای در حل مشکلات مشاهده نمی‌کنیم. شاید عملکرد سلیقه‌ای یا جزیره‌ای مسئولان یا قرار نداشتن مدیران اجرایی در جایگاه و پست‌های تخصصی خود و… از جمله مسائل تاثیرگذار در این امر باشد.

 

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به فرسودگی ناوگان به عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر توسعه ترانزیت کشور می‌گوید: یکی از مشکلات موجود در نوسازی ناوگان حمل و نقل، ساختارهای اجرایی و قوانینی است که دولت پیش پای فعالان این بخش گذاشته است.

 

عطایی معتقد است هر چه دخالت دولت کمتر و فضای کار بخش خصوصی بیشتر باشد، می‌توان به تقویت ترانزیت امیدوار بود. او تصریح می‌کند: علیرغم اینکه معتقدم دولت باید بر صنعت حمل و نقل و ترانزیت نظارت داشته باشد؛ به این مساله باور دارم که نباید در این بخش دخالت نماید. ما در مسائل سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و زیرساخت ریلی و مرزهای کشور به همراهی و حمایت دولت احتیاج داریم؛ اما در برخی موارد اگر دخالتی نباشد، می‌توانیم پیشرفت کنیم.

 

لزوم توجه به نظرات بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی

 

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره الزامات توسعه ترانزیت از مسیر دیپلماسی اقتصادی، بر لزوم توجه به نقطه نظرات بخش خصوصی در این زمینه تاکید و اظهار می‌کند: ما در بخش خصوصی با افغانستان، ترکیه و اکثر کشورهای همسایه و دنیا ارتباط خوبی داریم و می‌توانیم در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کمک کنیم. لذا دولت می‌تواند با بهره گرفتن از نقطه نظرات این بخش، به نتایج بهتری در حوزه ترانزیت از طریق دیپلماسی دست یابد.

 

عطایی خاطرنشان می‌کند: امروز تمامی کشورها به دنبال استفاده از هر فرصتی در جهت توسعه ترانزیت خود هستند؛ همانطور که ترکیه و آذربایجان به خاطر 40 کیلومتر در ارمنستان جنگی به راه انداختند و به دنبال باز کردن کریدور خود و بستن کریدور به روی ایران بودند. این اتفاق بدان معناست که این کشورها سیاست را فدای اقتصاد خود کردند و ترانزیت و کار بین‌المللی برای آنها بسیار اهمیت دارد.

 

وی یادآور می‌شود: ایران جزو معدود کشورهایی است که با 24 کشور دنیا ارتباط دارد، در بهترین چهارراه ترانزیتی دنیا و مسیر ارتباط بین آفریقا و شرق آسیا، آسیا و اروپا و شمال اروپا قرار دارد و پل ارتباطی بین این مناطق به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نشده است.

 

 

منبع:ترابرد

 

 

اقتصادی

ضرورت پایش شته مومی ڪلزا در شهرستان مشهد

منتشر شده

در

photo 2022 01 17 18 18 18 - ضرورت پایش شته مومی ڪلزا در شهرستان مشهد

رئیس تولیدات گیاهی جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد از رصد و پایش ڪارشناسان از مزارع ڪلزا و ارائه توصیه های لازم جهت مبازره شیمیایی و ڪنترل آفت شته مومی به ڪشاورزان ڪلزا ڪار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، علی ممیزی، رئیس تولیدات گیاهی جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینڪه شته مومی ڪلم گونه غالب و مهمترین آفت ڪلزاست، بر لزوم پیشگیری و مدیریت به موقع آفت شته مومی تاڪید کرد.

ممیزی گفت: پایش مستمر مزارع ڪلزا و مبارزه آفت در ڪانون های شناخته شده، ضروری است و ازآنجائیڪه آلودگی ازحاشیه مزارع شروع میشود باید قبل از ایجاد ڪلنی شته ها مبارزه انجام گیرد تا از گسترش آفت به داخل مزرعه جلوگیری شود.

وی افزود : شته مومی ڪلزا در بازه دمایی 14- تا 35 درجه سانتیگراد فعالیت می ڪند، در فصل زمستان شرایط دمایی به منظور فعالیت این آفت مهیا است.

 

ممیزی با تاڪید بر اینڪه اگر مزرعه مورد بازدید قرار نگیرد چندی بعد با پیشرفت مراحل رشد ڪلزا و گرمی هوا خسارت شدیدتر از انتظار ظاهر می شود و ڪلنی های بزرگ در مزرعه ایجاد می شوندڪه شرایط مبارزه را سخت می کند.

وی  گفت : دوره تڪاملی شته مومی در زمستان 15 تا 20 روز است و می تواند در مزرعه ڪلزا به طرز زیادی افزایش یابد، لذا در سرمای زمستان و در مرحله خواب فیزیولوزیڪ ڪلزا نیز مبارزه با شته ضرورت دارد و حمله آفت از ابتدای فصل ڪه بوته‌های ڪلزا مرحله روزت (3 تا 6 برگی) را می‌گذرانند شروع و فعالیت تغذیه ای آن نیز در مرحله ساقه دهی، تشڪیل غنچه‌های گل و گلدهی تا رسیدن غلاف‌ها ادامه می‌یابد.

ممیزی بیان ڪرد : از آنجا ڪه شته مومی مهمترین آفت مزارع ڪلزاست و ممڪن است از همان ابتدای استقرار ڪلزا روی خاڪ و نزدیڪ طوقه ڪلزا ،در لابه لای برگ های ڪلزا و علف های هرز وجود داشته باشد، مبارزه با این آفت بسیار مهم ودر ابتدای پیدایش ڪانون ڪوبی آفت درنقاط آلوده ضروری است.

 

وی گفت: ازجمله اقدامات در خصوص ڪنترل شته مومی بازدید و سرڪشی مستمر از مزارع به خصوص توجه به حاشیه مزرعه و سم پاشی به صورت ڪانون ڪوبی و لڪه ای باسوم مناسب میباشد
در مبارزه شیمیایی با شته مومی رعایت اصول سم پاشی شامل زمان مبارزه و انتخاب نوع سم و سم پاش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

منبع:روابط عمومی جهادکشاورزی مشهد

ادامه مطلب

اقتصادی

استاندار خراسان رضوی : کمک به حفظ واحدهای تولیدی، ثبات بازار و تامین کالای مورد نیاز را به همراه دارد

منتشر شده

در

photo 2022 01 16 13 26 17 - استاندار خراسان رضوی : کمک به حفظ واحدهای تولیدی، ثبات بازار و تامین کالای مورد نیاز را به همراه دارد

استاندار خراسان رضوی و هیات همراه صبح امروز از شهرک صنعتی چناران بزرگترین شهرک صنعتی شمال شرق کشور بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران یعقوبعلی نظری با اشاره به اینکه کمک به حفظ واحدهای تولیدی فعال، می تواند نقش بسزایی در ثبات بازار و رفع نیازهای عمومی داشته باشد و ضرورت دارد تا ظرفیت واحدهای تولیدی بررسی تا با رفع موانع، با تمام ظرفیت به تولید ادامه دهند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: جلب مشارکت های بخش خصوصی در تامین انرژی های مورد نیاز واحدهای تولیدی، علاوه بر کاهش وابستگی به دولت، ثبات تولید را به همراه دارد و بزودی زیرساخت های اجرای طرح در شهرک های صنعتی استان فراهم خواهد شد.

یعقوبعلی نظری  گفت : جلسات تسهیل و رفع موانع تولید با حضور مدیران دستگاه های مرتبط در شهرک های صنعتی برگزار تا مشکلات عمومی شهرک ها و واحدهای صنعتی بررسی و نسبت به رفع موانع اقدام شود.

عارضه‌یابی واحدهای نیمه‌فعالی در اولویت است

علی بهرامی‌زاده مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در ادامه خاطر نشان کرد : عارضه‌یابی واحدهای نیمه‌فعالی که قادر به فعالیت با ظرفیت کامل خود نیستند، حفظ واحدهای فعال موجود و جلوگیری از بروز مشکلات از دیگر با اولویت برنامه‌های این مجموعه ها می باشد .

وی گفت : که شهرک صنعتی چناران با ۱۱۶۷ هکتار زمین و ۲۷۱ واحد صنعتی فعال زمینه اشتغال ۷۵۰۰ نفر را فراهم و مقرر شد تا مشکلات ۳۷ واحد تولیدی غیر فعال بررسی و در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به حل آن تصمیم گیری شود.

 

 

 

 

 

منبع:روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی

ادامه مطلب

اقتصادی

تصمیم ها و طرح های دولت به نفع دامداران و زنجیره تولید باشد

منتشر شده

در

photo 2021 12 02 17 13 37 - تصمیم ها و طرح های دولت به نفع دامداران و زنجیره تولید باشد

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر اظهار امیدواری کرد :تصمیم ها و طرح های دولت به نفع دامداران و زنجیره تولید باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ،محمد شجعی، در جلسه کنترل کمی و کیفی خوراک دام مربوط به آبان و آذر ماه 1400 گفت:امیدواریم هر تصمیمی در کشور برای دامداران گرفته می شود و یا هر طرح اجرایی در نهایت به نفع دامداران و زنجیره های تولید باشد.

شجعی یکی از مشکلات حوزه نهاده ها را افزایش پی در پی هزینه حمل دانست و افزود: می بایست با مدیریت و برنامه ریزی و با استفاده از تمام ظرفیت افراد و نهاد های دخیل به دامداران کمک کنیم تا از وضعیت موجود خارج شوند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی باید تمام تلاشمان را برای حفظ دامدار انجام دهیم  تا حقیقت زنجیره  و چرخه تولید حفظ شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از شرکت های دخیل در امر توزیع نهاده ها خواست لیست های ارسالی به جهاد کشاورزی برای نظارت و راستی آزمایی بدون خط خوردگی باشد.

او تصریح کرد:همگی باید کمک کنند تا چرخه تولید و صادرات کشور با شرایط جدید شکل گرفته و بازار و رقابتی در کشور ایجاد شود.

 

 

منبع:روابط عمومی جهاد کشاورزی کاشمر

ادامه مطلب

برترین ها