با ما همراه باشید

اقتصادی

عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ترانزیت

منتشر شده

در

500 - عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ترانزیت

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت:گره خوردن اقتصاد و سیاست به یکدیگر و عدم حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت ترانزیت، از عمده دلایلی است که ، مانع پیشرفت و توسعه ترانزیت ایران شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی معتقد است که بخش خصوصی هر کشور، زاییده ساختار و قوانین دولت و حاکمیت است؛ لذا بخش خصوصی ایران نیز پرروده قوانین و ساختار دولت همین کشور است و اگر حرکتی از سوی این بخش در زمینه توسعه ترانزیت صورت نگرفته؛ به علت موانعی بوده که در مقابل این بخش قرار داشته و مانع پیشرفت آن شده است.

 

این عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی می‌گوید: بخش خصوصی ترکیه چندین سال پیش یکی از ضعیف‌ترین‌ها در دنیا بود؛ اما با وجود دولتی کارآمد، شرایط این بخش نیز عوض شد و امروز شاید بتوان گفت این کشور یکی از قوی‌ترین بخش‌های خصوصی جهان را دارد.

 

وی تاکید می‌کند: متاسفانه اقتصاد و سیاست ما به هم گره خورده است و به نوعی، اقتصاد فدای سیاست می‌شود؛ حال آن‌که اگر بخشی از اقتصاد را در جهت خودش هزینه می‌کردیم، امروز شرایط بخش خصوصی در بسیاری از حوزه‌ها بهتر بود.

 

عطایی می‌گوید: وظیفه بخش خصوصی در حذف موانع پیش روی توسعه ترانزیت، ارائه اطلاعات و نقطه نظرات، مسیرها و تهدیدهای کشورهای همسایه به دولت است؛ ما این موضوعات را در جلسات مشترک، به بخش دولتی منتقل کرده‌ایم؛ اما متاسفانه با وجود اینکه بخش دولتی بیشتر از ما مشکلات را درک می‌کند، اقدامی برای حل مسائل و چالش‌ها نمی‌بینیم.

 

وی با بیان اینکه آینده مطلوبی برای ترانزیت کشور پیش‌بینی نمی‌کنیم، یادآور می‌شود: اگر قرار باشد با سیاست کنونی کشور در صنعت ترانزیت پیش برویم، اوضاع این صنعت جای نگرانی دارد؛ زیرا متاسفانه اراده‌ای در حل مشکلات مشاهده نمی‌کنیم. شاید عملکرد سلیقه‌ای یا جزیره‌ای مسئولان یا قرار نداشتن مدیران اجرایی در جایگاه و پست‌های تخصصی خود و… از جمله مسائل تاثیرگذار در این امر باشد.

 

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به فرسودگی ناوگان به عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر توسعه ترانزیت کشور می‌گوید: یکی از مشکلات موجود در نوسازی ناوگان حمل و نقل، ساختارهای اجرایی و قوانینی است که دولت پیش پای فعالان این بخش گذاشته است.

 

عطایی معتقد است هر چه دخالت دولت کمتر و فضای کار بخش خصوصی بیشتر باشد، می‌توان به تقویت ترانزیت امیدوار بود. او تصریح می‌کند: علیرغم اینکه معتقدم دولت باید بر صنعت حمل و نقل و ترانزیت نظارت داشته باشد؛ به این مساله باور دارم که نباید در این بخش دخالت نماید. ما در مسائل سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و زیرساخت ریلی و مرزهای کشور به همراهی و حمایت دولت احتیاج داریم؛ اما در برخی موارد اگر دخالتی نباشد، می‌توانیم پیشرفت کنیم.

 

لزوم توجه به نظرات بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی

 

عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره الزامات توسعه ترانزیت از مسیر دیپلماسی اقتصادی، بر لزوم توجه به نقطه نظرات بخش خصوصی در این زمینه تاکید و اظهار می‌کند: ما در بخش خصوصی با افغانستان، ترکیه و اکثر کشورهای همسایه و دنیا ارتباط خوبی داریم و می‌توانیم در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کمک کنیم. لذا دولت می‌تواند با بهره گرفتن از نقطه نظرات این بخش، به نتایج بهتری در حوزه ترانزیت از طریق دیپلماسی دست یابد.

 

عطایی خاطرنشان می‌کند: امروز تمامی کشورها به دنبال استفاده از هر فرصتی در جهت توسعه ترانزیت خود هستند؛ همانطور که ترکیه و آذربایجان به خاطر 40 کیلومتر در ارمنستان جنگی به راه انداختند و به دنبال باز کردن کریدور خود و بستن کریدور به روی ایران بودند. این اتفاق بدان معناست که این کشورها سیاست را فدای اقتصاد خود کردند و ترانزیت و کار بین‌المللی برای آنها بسیار اهمیت دارد.

 

وی یادآور می‌شود: ایران جزو معدود کشورهایی است که با 24 کشور دنیا ارتباط دارد، در بهترین چهارراه ترانزیتی دنیا و مسیر ارتباط بین آفریقا و شرق آسیا، آسیا و اروپا و شمال اروپا قرار دارد و پل ارتباطی بین این مناطق به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نشده است.

 

 

منبع:ترابرد

 

 

اقتصادی

عدم پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در شهرستان مه ولات

منتشر شده

در

photo 2022 08 05 12 45 56 - عدم پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون در شهرستان مه ولات

 

با توجه به معرفی بهره برداران کشاورزی به بانک کشاورزی شهرستان جهت دریافت تسهیلات مکانیزاسیون، پرداخت تسهیلات با مشکل رو به رو شده است.

 

به گزارش پایگاه اقتصادی مشهد عمران، هادی ساربان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات گفت: بدون شک بهره برداران کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون و خرید ادوات کشاورزی مورد نیاز خود، نگاه ویژه‌ای به تسهیلات و وام دارند و در حال حاضر مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی بانک‌ کشاورزی شهرستان و سختگیری بیش از حد، دسترسی این قشر زحمتکش به وام را کاهش داده است.

ساربان افزود: براساس پیگیری های انجام شده از طرف کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات، افت منابع مالی بانک کشاورزی شهرستان، پرداخت تسهیلات خط اعتباری شماره 10 مکانیزاسیون شهرستان مه ولات را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

وی اعتقاد دارد که تسهیلات باید هر چه روان تر، راحت‌تر و ارزان‌تر به بهره برداران بخش کشاورزی ارائه شود، اما اینکه تا این مطلوب چقدر فاصله داریم و آیا وضع ما مطلوب است یا نه، باید گفت که مطلوب نیست.

او گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون، در راستای توسعه فناوری‌های نوین در بخش مکانیزاسیون، تا کنون نزدیک به 80 هزار میلیون ریال از اعتبارات تخصیصی به شهرستان جهت دریافت تسهیلات برای خرید 50 دستگاه انواع ادوات کشاورزی به بانک معرفی شده اند و روند معرفی اعتبارات مذکور ادامه دارد.

 

 

منبع:روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات

ادامه مطلب

اقتصادی

هرچادر عشایری می تواند یک کارگاه تولیدی باشد

منتشر شده

در

photo 2022 08 03 17 39 28 - هرچادر عشایری می تواند یک کارگاه تولیدی باشد

مراسم تودیع و معارفه مسئول جدید اداره امور عشایر شهرستان کاشمر با حضور مدیرکل عشایر استان خراسان رضوی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در جلسه تودیع و معارفه مسئول جدید اداره امور عشایر شهرستان گفت:خوشبختانه اداره امور عشایر با مدیریت قابل قبولی که توسط مسئولین خود داشته کم حاشیه ترین دوران خود از ابتدای تاسیس را سپری کرده است.

شجعی افزود: اکنون که بخش اقتصادی مورد توجه و عنایت دولت است، به سازمان امور عشایر و مدیران و کارکنان این سازمان توجه و عنایت بیشتری شده تا مجموعه سازمان بتواند تلاشهای موثرتری را در خدمات رسانی به جامعه عشایری کشور که از تولید کنندگان کم توقع هستند، داشته باشد.

 

مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی  گفت: جامعه عشایری کشور از ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی بالایی برخوردار است و هر چادر عشایری به عنوان یک کارگاه تولیدی است.

محمد رضا نبوی اداره عشایر شهرستان را يكی از اداره های فعال در ارائه خدمات مطلوب به عشاير شهرستان عنوان کرد و افزود:عشایر بدون هیچ چشم‌ داشتی و با کمترین امکانات اما با تلاش خستگی‌ ناپذیر بسیاری از نیازهای جامعه را مرتفع می‌کنند و لازم است توجه و حمایت‌های بیشتری از این قشر انجام شود.

ادامه مطلب

اقتصادی

تلاش حداکثری در رفع موانع تولید در شهرستان درگز

منتشر شده

در

photo 2022 08 07 11 41 57 - تلاش حداکثری در رفع موانع تولید در شهرستان درگز

واحدهای نیمه فعال و راکد درشهرستان درگز با شدت بیشتری پیگیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،محمدفرهنگی،سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت : با عنایت به نامگذاری سال جدید به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مقام معظم رهبری و تاکید ریاست سازمان برای احصاء مشکلات و تلاش حداکثری در رفع موانع پیش رو و راه اندازی واحد های راکد و نیمه فعال جهاد کشاورزی شهرستان درگز تلاش می کند با برگزاری جلسات و پیگیری مستمر در حد توان تلاش خود را جهت رفع موانع واحد های تولیدی بکار گیرد.

وی افزود : ادارات با در نظر گرفتن اولویت ضمن رصد و شناسایی کارشناسی ودقیق مشکلات و موانع ، طرح های نیمه فعال و راکد را در اسرع وقت به واحد طرح و برنامه اعلام نمایند تا نسبت به برگزاری جلسه و طرح موضوع اقدام  کند.

فرهنگی بیان کرد: درهمین راستاهمکاران تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی با همکاری طرح وبرنامه و با هدف  برطرف کردن مشکلات حوزه تولید و پشتیبانی همه جانبه از تولیدکننده برآن شدند واحدهای دامی که قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند شناسایی کنند.

 

 

منبع:روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان درگز

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها