با ما همراه باشید

اجتماعی

 مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور: رایزنی «راهداری کشور» با مرزبانی برای افزایش تردد کامیون‌ها در «میلک»

منتشر شده

در

11111 -  مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور: رایزنی «راهداری کشور» با مرزبانی برای افزایش تردد کامیون‌ها در «میلک»

این روزها وضعیت حمل کالا در مرز میلک با مشکلاتی همراه است؛ شرکت های حمل و نقل از سختگیری های مرزبانی برای تردد از این مرز و کندی تردد کامیون ها گلایه دارند؛ موضوعی که منجربه کاهش تعداد کامیون های آماده برای حمل بار و در نتیجه افزایش 100درصدی نرخ کرایه ها شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران،جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به «میلک» به عنوان آخرین مرز مشترک ایران و افغانستان که توسط طالبان به تصرف درآمد، می گوید: مدت زیادی از تصرف این مرز توسط طالبان نمی گذرد؛ لذا بخشی از وضعیت کنونی میلک طبیعی است؛ این در حالی است که در مرز دوغارون دوره گذار حاکمیت بر مرز توسط طالبان زودتر طی شد و وضعیت بهتری را شاهدیم.

هدایتی با بیان اینکه میلک مرزی مهم و حساس در بحث ترانزیت است، تاکید می کند: نحوه اتصال ما با افغانستان در این مرز، از طریق پل مرزی است و بزرگترین مساله ای که قبل و بعد از حضور طالبان در این مرز داشته ایم، شرایط کنترل و نظارتی آن است که از طریق مرزبانی و هنگ مرزی اتفاق می افتاد و به نوعی دهانه پل تبدیل به یک گلوگاه شده است.

وی می افزاید: با توجه به تعداد نیروها و عوامل کنترلی مرزبانی از این پل مرزی، تعداد ورود و خروج ها از آن مشخص می شود؛ این بدان معناست که میزان خروج و ورود به مرز به شدت تابعی از نحوه عملکرد مرزبانی در نقطه پل مرزی است. اگر تعداد نیروهای اکیپ کنترل افزایش یابد، میزان پذیرش و تردد در پل نیز افزایش می‌یابد؛ اما اگر تعداد نیروهای مرزبانی برای کنترل کاهش یابد، شاهد کم شدن پذیرش‌ها خواهیم بود.

هدایتی تصریح می کند: پس از تصرف طالبان بر این نقطه مرزی، نگرانی‌ها و ملاحظات امنیتی افزایش یافته و طبیعتا کنترلها با شرایط تشدید شده‌ای همراه است و با توجه به اینکه هنوز وضعیت مشخص و حاکمیت قطعی وجود ندارد، مرزبانی با شدت بیشتری به کنترل می پردازد؛ لذا بارهایی که در بندرعباس منتظر حمل و ترانزیت است، افزایش یافته و تقاضا و عرضه کامیون به نقطه عدم تعادل رسیده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش 100درصدی نرخ کرایه کامیون ها در بندرعباس چیست، می گوید: افزایش یا کاهش نرخ کرایه، تابعی از عرضه و تقاضاست. هم اکنون تعداد کامیون ها برای حمل بار کاهش یافته و افزایش کرایه حمل اتفاق افتاده است. در صورتی که ورود کامیونها از مرز میلک تسهیل گردد و افزایش یابد، به تدریج نرخ کرایه نیز کاهش می یابد و به وضعیت معقول‌تری خواهد رسید.

محدودیت در ترددها، موجب ترغیب تجار به استفاده از دیگر مسیرها می شود

هدایتی از مکاتبه‌اش با فرمانده مرزبانی کل کشور و تقاضا برای افزایش نیروهای کنترلی پل مرزی میلک می‌گوید و اظهار می‌کند: تقاضا نمودیم با افزایش اکیپ در این مرز، تدابیری اتخاذ شود تا به نوعی فرصت تردد بیشتر را برای کشور خودمان و مرز میلک به عنوان نقطه اتصال بنادر جنوبی به افغانستان داشته باشیم؛ زیرا هر چقدر شرایط محدودکننده باشد، تجار ترغیب به فکر کردن به مسیرهای رقیب می شوند. لذا در عین رعایت ملاحظات امنیتی باید ملاحظات اقتصادی نیز در نظر گرفته شود.

مسئولان انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان و سیستان و بلوچستان می گویند طبق قراردادی که این دو انجمن با مرزبانی منعقد کرده‌اند؛ ماهانه حدود 30 میلیون تومان بابت افزایش نیروی مرزبانی در میلک برای سرعت بخشی به کنترل ها و در نهایت تردد کامیون ها می پردازند؛ اما تاکنون افزایش نیرویی را شاهد نبوده اند.

در این باره نظر هدایتی را جویا می شویم؛ او می گوید: در خصوص تفاهمی که بین انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان و سیستان با مرزبانی شده، شنیده ام؛ اما اطلاعات من در حد همین شنیده هاست و ما در جریان جزئیات این توافق نیستیم؛ لذا اگر چنین توافقی با این جزئیات اتفاق افتاده است که در ازای دریافت مبلغی، هنگ پایانه مرزی میلک تسهیلی ایجاد کند و به تردد کامیون ها سرعت ببخشد و مشکلات کنونی حل گردد، این طبیعتا حق طرف توافق و قرارداد است که موضوع خود را پیگیری و مطالبه کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور خاطرنشان می کند: حق هر دو انجمن است که موضوع را پیگیری و مطالبه نمایند؛ ما نیز به عنوان متولی حمل و نقل بین المللی وظیفه پیگیری سرعت بخشی به ترددها و افزایش اکیپ مرزبانی از موضع دستگاه متبوع خود را داریم؛ اما موضوع توافق بین انجمن ها و مرزبانی به دلیل اینکه توافق بین این دو طرف بوده، ارتباط چندانی به ما ندارد.

وی همچنین، درباره صدور مجوزهای عبور موقت ناوگان افغانستانی و در واکنش به گلایه شرکت های حمل و نقلی از صدور دیرهنگام این مجوزها می گوید: مجوزهای ورود ناوگان افغانستانی را براساس درخواست شرکتهای حمل ونقل و تایید آنها صادر می کنیم و حداکثر زمان صدور این مجوز 48 ساعته است؛ اما نکته این است که شرکتهای حمل و نقل و تشکلهای صنفی باید این روال را درنظر داشته باشند و با تنظیم زمان مقتضی، این درخواست را ارائه دهند؛ یعنی شرکتها نباید منتظر پایان مجوز باشند تا برای مجوز بعدی اقدام نمایند؛ بلکه باید قبل از اتمام زمان اعتبار مجوز عبور موقت، مکاتبه کنند تا فاصله ای بین مجوز بعدی و مجوزی که اعتبارش به پایان رسیده، نباشد. ما سعی کردیم زمان صدور مجوز را به حداقل ممکن برسانیم و حتی مجوز مربوط به بسیاری از درخواستها در همان روز وصول به دست ما، صادر می شود. در واقع میانگین صدور، 24 تا 48 ساعته است.

 

 

 

اجتماعی

برگزاری دوره ی مهارتی کاشت گیاهان دارویی در شهرستان مه ولات

منتشر شده

در

photo 2021 10 21 18 02 52 - برگزاری دوره ی مهارتی کاشت گیاهان دارویی در شهرستان مه ولات

دوره ی مهارتی کاشت گیاهان دارویی در شهرستان مه ولات برگزارشد.

به گزارش  پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، دوره ی مهارتی کاشت گیاهان دارویی با هماهنگی اداره ی ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با حضور علاقه مندان و بهره برداران در شهر فیض آباد برگزار شد.

در این دوره ی آموزشی در خصوص اهمیت کاشت و پرورش هدفمند گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی ان ها در تحقق سلامت، خودکفایی دارویی ایجاد اشتغال و توسعه ی اقتصادی توضیح داده شد.

در این جلسه عمده ی گیاهان دارویی شهرستان از قبیل زعفران، آلوئه ورا، گل محمدی، خارشتر، آویشن، زیه ی سبز، زرشک ، عناب و … معرفی و در ارتباط با شرایط کاشت لازم برای کاشت این محصولات توضیحات کاملی ارائه شد.

در ادامه به ذکر مزایای کاشت گیاهان دارویی اشاره و نیاز آبی پایین و افزایش بهره وری آب، تطابق با شرایط اقلیمی منطقه، قابلیت تولید در زمین های کم بازده، بازار فروش مطلوب و درآمدزایی بالا از مزایای کاشت گیاهان دارویی برشمرده شد.

 

 

 

منبع:روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات

ادامه مطلب

اجتماعی

افتتاح اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور

منتشر شده

در

IMG 8362 1601200 - افتتاح اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه به خراسان رضوی، از اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور رونمایی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری افتصادی مشهد عمران، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی ضمن بازدید از بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور را افتتاح  کرد.

 

سلاجقه در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در استان در بخش بانک ژن از واحدهای مختلف این آزمایشگاه بازدید کرد.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه این خبر افزود: بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اولین و کاملترین بانک ژن در خصوص ذخیره سازی بافتهای مختلف گونه های حیات وحش در کشور است .

 

تورج همتی با اشاره به وجود بیش از1500نمونه بیولوژیک متعلق به 270پرنده،50 پستاندار، 71 خزنده و 200 بی مهره در بانک ژن اداره کل ، که با رعایت اصول علمی نگهداری می شوند افزود : يكي از كاربردهاي مهم و مفید اين مرکز، امكان تشخيص گونه ها از يكديگر با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته مولكولي است به طوري كه امكان تشخيص انواع بافتها و بقاياي جانوري وجود داشته و مي توان هويت آنها را مشخص کرد.

 

وی گفت: تهیه بانک پرازگونه های پرنده استان ، بیش از 600نمونه ،بارکدینگ پرندگان استان بیش از 90گونه ، تهیه دستورالعمل و کتابچه اصول و روشهای تهیه بافت از حیات وحش وتشخیص گونه های مکشوفه ها از سراسر کشور برای پیگیری مباحث حقوقی قانون شکار و صید و اثبات تخلفات قانونی از فعالیتهای شاخص استان در حوزه بانک ژن می باشد.

 

گفتنی است در ادامه از آزمایشگاه های اداره کل، مشتمل بر پنج آزمایشگاه در حوزه‌های هوا، خاک ، آب، میکروبیولوژی و شیمی تجزیه دستگاهی می باشد، و موزه حیات وحش و بانک ذخیره تنوع زیستی استان و سامانه های نظارت آنلاین وهوشمند مراکز نگهداری حیات وحش در استان ، بازدید بعمل آمد.

ادامه مطلب

اجتماعی

امضاء تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای

منتشر شده

در

photo 2021 10 20 13 33 17 - امضاء تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای

تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای امضاء شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ، تفاهم نامه همکاری های آموزشی بین ادارات منابع طبیعی و آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای به امضاء رسید.

علی دستورانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جغتای با اعلام این خبر گفت: امضاء تفاهم نامه با هدف توانمند سازی بهره برداران محلی ، مرتعداران و ساکنین در حوزه های آبخیز در راستای کارآمدی و افزایش تجارب فنی ، مهارتی و حرفه ای برای حفظ و توسعه طرح های منابع طبیعی و فراهم سازی زمینه های اشتغال مولد در روستاها انجام شده است؛ و نهایتا استفاده مطلوب از ظرفیت های آموزشی و پرورشی را بدنبال دارد.

وی با تأکید بر ضرورت توانمند سازی مردم در روستاها که بهره برداران واقعی منابع طبیعی می باشند خاطر نشان کرد باید مهارت بهره برداران از عرصه های منابع طبیعی را با آموزش های فنی و حرفه ای ارتقاء بخشیم تا عملا سطح حفظ و حراست با مشارکت مردم ارتقاء یابد.

در حاشیه امضاء این تفاهم نامه سرپرست اداره آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای گفت: حفظ منابع طبیعی در هر کشوری یکی از اولویت های اصلی و مهم در توسعه آن کشور محسوب می شود.

وی با تأکید بر ارائه آموزش و مهارت روستائیان برای اشتغال مولد و کسب درآمد بیشتر، این اقدام آموزشی ترویجی را راهکاری مناسب برای کاهش بهره برداری از منابع طبیعی دانست.

 

 

منبع: روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها