نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: وجود تحریمها مانعی برای رشد و توسعه ترانزیت کشورشده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، محمود امتی ، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در نشست خبری هفته خبرنگارافزود: مشکلات ما به دلیل عدم وجود تعاملات مناسب دیپلماتیک با سایر کشورها و تحریم های ظالمانه علیه صنعت حمل و نقل و ترانزیت ، بنادر و کشتیرانی کشورمان است، تحریمها موجب شده هزینه حمل بار از بنادر و ناوگان کشتیرانی و حمل و نقلی ایران برای صاحبان کالا گران و زمان بر شود.
وی با بیان اینکه انجمن صنفی کارفرمایی حملونقل خراسان رضوی با حدود ۲۰۰ عضو دارای بیشترین ترانزیت خارجی در کشور است، گفت: انجمن استان در میان کارشناسان و مجامع حملونقلی رتبه دوم تشکل صنفی حملونقل بینالمللی در کشور را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه حجم زیادی از ترانزیت آسیای میانه و افغانستان توسط شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی انجام میشود.
امتی افزود : ترانزیت یکی از مزیتهای اقتصادی کشور است که میتواند نقش تعیین کننده و موثری داشته باشد. ترانزیت کالا در ایران پتانسیل بالفعل وجود دارد اما متاسفانه حدود ۵۰ درصد از ترانزیت کشور را به کشورهای خارجی واگذار کردیم.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ترانزیت کالا عوامل مختلفی همچون عوامل نرمافزاری و ارزشی و عوامل فیزیکی و سختافزاری نقش دارند که ایران نیز در هر کدام از این عوامل مزیتها و نقاط ضعفی دارد. ضمن اینکه ایران به دلیل دسترسی به آبهای آزاد میتواند ظرفیت ترانزیت خود را بالا ببرد.
امتی با اشاره به عوامل دخیل در رونق ترانزیت کشور تصریح کرد: عوامل مختلفی در رونق و توسعه ترانزیت موثر است که یکی از این الزامات اولیه دیپلماسی فعال خارجی و تعامل فعال با سایر کشورهاست، اما به دلیل وجود تحریمها نتوانستیم دیپلماسی فعالی را برقرار کنیم. ضمن اینکه بخش خصوصی برای اثبات تاثیر ترانزیت بر اقتصاد کشور مسیر طولانی را طی کرده است.
وی ادامه داد: نوسازی و بالا بردن زیرساختهای ترانزیت از دیگر راههای رونق ترانزیت در کشور است ، اما در این مسیر نیز وجود تحریمها مانعی برای رشد و توسعه ترانزیت کشور شده زیرا هزینه و زمان حمل بار در بنادر سایر کشورها از ایران کمتر است.
امتی افزود: تحرک میان کشورهای آسیای میانه در وضعیت خوبی قرار دارد و بار زیادی به این کشورها حمل میشود، اما این حمل بار دارای هزینه و زمان زیاد است و علت اصلی آن هم قوانین ترکمنستان است.
وی خاطر نشان کرد : از اسفند ۹۸ که مرزهای ترکمنستان بسته شد حدود ۹ ماه تحرک و جابهجایی کالا به این کشور نداشتیم و پس از بازگشایی مرز نیز محدودیتهای زیاد و هزینههای بالایی برای حمل کالا داشتیم.
نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: صنعت ترانزیت با ۲۵ سازمان دولتی ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه این نهادهای دولتی در قالب شورای هماهنگی مرزی با یکدیگر همراهی و همخوانی ندارند.
امتی گفت: سال گذشته ۹ میلیون تن کالا از طریق ایران به کشورهای مختلف ترانزیت شد و امسال دولت برای ۲۰ میلیون تن ترانزیت برنامه ریزی کرده که ۱۶ میلیون تن از این میزان از طریق جاده و چهار میلیون تن بوسیله شبکه ریلی انجام شود.
وی افزود:برای تحقق برنامه دولت و عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از مسیر ایران که بخش عمده آن مربوط به کشور روسیه است، باید چالشهای پیش روی رفع شود و بدین منظور علاوه بر رفع ناهماهنگی و تحریم های داخلی، زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جادهای نیز باید ارتقا یابد.
وی گفت :در حال حاضر ناهماهنگی های مرزی، قوانین دست و پاگیر و متناقض و عدم اجرای مدیریت واحد در گذرگاههای مرزی به نوعی صنعت ترانزیت کشور را با تحریم داخلی مواجه کرده است و یکی از موثرترین عوامل در توسعه ترانزیت وجود دیپلماسی فعال خارجی است، لذا وجود تعاملات دیپلماتیک در عرصه ترانزیت حرف اول را می زند.
امتی افزود: در دولت سیزدهم نیز تعاملات دیپلماتیک خوبی با همسایگان آغاز شده است که بسیار امید بخش است ،اما دیگر مشکل مهم ما ساختار مدیریت مرزهاست، با گذشت ۲۰ سال از فعالیت ترانزیتی در استان، همچنان موفق به ایجاد یک مدیریت واحد در گذرگاه های مرزی نشدیم.
همچنین، ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت : یکی از مشکلات ما در مرزها شلوغی و زمانبر بودن عبور ناوگان حمل و نقل از گذرگاههای مرزی است، هنوز نتوانستیم پس از ۲۰ سال در مرزهای خراسان رضوی این مشکل را برطرف کنیم که علت آن منافعی است که شلوغی مرز برای برخی ذی نفعان دارد.
وی افزود: در حالی که انجمن صنفی پیشنهادهای خوبی برای تسهیل و تردد و نوبت دهی در مرزها داشته است و در این خصوص مشکلات را شناسایی کرده و راهکارهای خود را به مسوولان اعلام کرده ایم، اما تاکنون نسبت به اجرای این پیشنهادات برای تسهیل در تردد مرزها به ویژه در مرز پر تردد دوغارون کاری انجام نشده است.
همچنین، حمیدرضا دشتی ، عضو هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ایران در گلوگاه ژئوپلتیک جهانی در غرب آسیا قرار دارد و می توان گفت برجسته ترین موقعیت جغرافیایی را میان کشورهای جهان دارد.
وی افزود: به واسطه شرایطی که اکنون در اروپا پیش آمده روسیه مجبور است عمده کالاهای خود را از مسیر ایران عبور دهد و فعالیتهای تجاری خود را با دالان های شمال- جنوب و غرب – شرق ایران منتقل کند.
دشتی گفت: هنوز زیرساختهای مناسب برای ترانزیت تامین نشده و ناوگان دریایی به دلیل برخی مشکلات زیرساختی دارای ضعف است ،بنادر شمالی و جنوبی ما به خصوص بندر چابهار با مشکلات جدی مواجه هستند.
همچنین ، سید قاسم حسینی ،عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه ترانزیت با قوانین متناقض غیر کاربردی و غیرکارشناسی مواجه هستیم ، متاسفانه ارتباط خوبی بین فعالان بخش خصوصی با قوه مقننه شکل نگرفته است.
وی افزود: در سالهای گذشته قانون بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسید، مطابق این قانون تصویب قانون جدید باید با اعلام نظر بخش خصوصی صورت می گیرد اما متاسفانه شاهدیم به دلیل اعمال سلیقه مدیران دولتی این قانون خوب و دیگر قوانین به درستی در حوزه ترانزیت اجرا نمی شود.
وی با انتقاد از اعمال سلیقه مسوولان بخش حمل و نقل بین المللی کشور گفت: متاسفانه قوانین گمرکی در خراسان رضوی و در سیستان و بلوچستان مطابق سلیقه و نظر مسوولان اعمال می شود.
شبنم مقدم