با ما همراه باشید

اجتماعی

کاهش چشمگیر تردد کامیون ها در مرزهای «دوغارون» و «میلک» بعد از تسلط طالبان

منتشر شده

در

20202 - کاهش چشمگیر تردد کامیون ها در مرزهای «دوغارون» و «میلک» بعد از تسلط طالبان

بعد از تسلط طالبان بر مرزهای افغانستان، نقاط مرزی ایران هم تحت تاثیر قرار گرفته و تردد کامیون ها در مرزهایی چون «دوغارون» و «میلک» کاهش چشمگیری یافته است.

دلیل این کاهش ترددها، عواملی در مرز ایران و عواملی در مرز افغانستان است. در مرز میلک، شرکتهای حمل و نقل از کندی کنترل مرزبانی برای تردد کامیونها و تاثیر آن در کاهش سرعت عبور و مرور بین دو مرز می گویند. این کاهش ترددها و ورود کامیون های افغان به ایران، افزایش نرخ کرایه های حمل را نیز به دنبال داشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران «مسعود نکودری»، رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان، در توصیف وضعیت تردد کامیونها از مرز میلک باید به دو دوره قبل و بعد از تسلط طالبان بر مرز نیمروز در خاک افغانستان اشاره کرد.

او می گوید: قبل از تسلط طالبان، روزانه تقریبا 200 دستگاه کامیون از مرز میلک وارد می شد و حتی در مقاطعی به 300 دستگاه نیز می رسید؛ اما بعد از استقرار طالبان در نیمروز، این عدد به شدت کاهش یافت؛ ابتدا برای 10-15 روز مرز تعطیل بود تا تشکیلاتی درآن سوی مرز مستقر شود و از سوی دیگر، در این طرف مرز نیز دغدغه امنیت رفع گردد. بنابراین، بعد از استقرار طالبان، ورود کامیون خالی به شدت کاهش یافته است و تقریبا به روزانه 50 تا 100 دستگاه رسیده است.

نکودری تاکید می کند: دغدغه ایرانی ها در مرز میلک، بیشتر بحث امنیتی بوده و مرزبانی و دستگاه‌های امنیتی، بازرسی ها و کنترل کامیونهای افغان را با توجه به وضعیت ناامنی در آن سوی مرز تشدید کردند. بازرسی‌هایمرزبانی زمانبر است و قبلا هم صورت می گرفت؛ اما اکنون با شدت گرفت کنترل ها، روند ترددها هم تحت الشعاع قرار گرفته است.

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: در شرایطی که میزان کامیون خالی کاهش یابد، صاحبان کالا جهت حمل کالای خود با کمبود ناوگان مواجه شده و به تبع آن کرایه حمل نیز افزایش می یابد.در واقع دغدغه اقتصادی برای تجار باعث شده کمتر از این مرز استقبال کنند.

از نکودری درباره توافق نامه دو انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با مرزبابی برای افزایش نیروهای کنترلی مرز می پرسیم؛ او می گوید: توافق نامه بین انجمن ها و مرزبانی از مهرماه سال گذشته منعقد شد و هم اکنون به اواخر زمان این قرارداد نزدیک می شویم؛ این قرارداد تا قبل از تسلط طالبان بر مرز، تقریبا موفق بود؛ اما بعد از آن، ورود کامیون خالی محدود شد و این مساله باعث کاهش تعداد خروجی ها گردید. ضمن اینکه، این قرارداد مربوط به ورود کامیون ها نیست. در گذشته هنگام خروج کامیون از مرز ایران، زمانی که ممکن بود کالا یا سوخت غیرمجاز در کامیون جاسازی شود، بازرسیها تشدید و ترانزیت از کشور با کندی انجام میشد؛ به موجب این قرارداد، تردد افراد متفرقه و جاسازی کالای ممنوعه باید از مرز کاهش یابد و این موضوع عملا اتفاق افتاد؛ اما در حال حاضر ظرفیت میلک در ترددها کاهش یافته است.

کامیون داران افغان، با کاهش ورود ماشین به ایران، کرایه ها را افزایش می دهند

نکودری درباره نرخ کرایه حمل کالا و گلایه شرکت های حمل و نقل از افزایش نرخ کرایه می گوید: در بحث صادرات نرخ کرایه ها تغییری نیافته است و در ترانزیت نیز هم اکنون کرایه ثابتی که به راننده پرداخت می شود، 800 دلار است؛ در واقع کرایه کامیون بندری بین 14 تا 18 میلیون تومان است. البته نسبت به گذشته قطعا افزایشی در کرایه ها اتفاق افتاده است که با توجه به تغییر نرخ دلار بوده؛ اما نمی توان گفت این افزایش صد درصدی بوده است. هر چند در مقطعی کوتاه کرایه ها به شدت بالا رفت و حتی بیش از 25 میلیون تومان بود و تا 30 میلیون تومان هم رسید؛ دلیل اصلی آن هم کمبود کامیون بود.

وی ادامه می دهد: زمانی که عرضه کامیون برای بارگیری کاهش می یابد، کرایه ها افزایش می یابد. ما برای افزایش عرضه کامیون جهت بارگیری تلاش میکنیم؛ اما طرف افغان در این موضوع تاثیر بسیار زیادی دارد و حتی اگر روان سازی را در مرز انجام دهیم، به دلیل اینکه شرکتها و کامیون داران افغان در کرایه ها ذینفع هستند، گاهی ورود کامیون را کاهش می دهند تا نرخ را به عدد مطلوب خود برسانند. در واقع، شرکتها و کامیون داران افغانستان به وسیله این اهرم کرایه را کنترل می کنند. آنها اگر ببینند کرایه کاهش یافته، سیاستی در پیش می‌گیرند تا به رقم مدنظرشان برسند. لذا، باید با توافق و اعداد ثابتی برای تامین ماشین حمل بار برنامه ریزی شود تا اگر بخش دولتی روان سازی انجام داد، بخش خصوصی و ذینفعان به افزایش نرخ کرایه ها دامن نزنند.

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان می کند: این موضوع همیشه در جلسات مشترک دو کشور مطرح میشد؛ اما نکته این است که در عمل، تصمیماتی که در مرکز اخذ می گردد، در مرز پیاده نمی شود؛ زیرا در نقاط مرزی دغدغه هایی وجود دارد که ممکن است در جلسات مرکز به آن توجه نشود یا اگر قول مساعدی برای همکاری در موضوعی داده میشود، بدون پشتوانه است و به همین دلیل در زمان اجرای مصوبات مرکز در مرز، با موانعیمواجه می شویم. این موضوع در هر دو کشور وجود دارد. در مرز ما موارد امنیتی و در مرز مقابل، بحث منافع کامیونهای افغان معمولا مانع اجرای مصوبات مرکز می شود.

نکودری خاطرنشان می کند: کامیون افغان وقتی ببیند بازار در اختیار خودش است، کنترل منابع را به دست می‌گیرد. انعکاس موضوع درباره کمبود کامیون خالی باید به مسئولان داده شود؛ همانطور که در گذشته هم مطرح شده؛ اما مساله ای که همیشه پیش می آید، نگرانی ها و دغدغه های به جایی است که باید با رعایت آنها و اندیشیدن تدابیر لازم، زمان و فرایند ورود کامیون به ایران را کاهش داد. در گذشته نیز با پیگیری هایی که انجام شد، ورود کامیون ها ازا فغانستان افزایش یافت و حتی به روزانه 300 دستگاه هم رسید؛ اما در حال حاضر شرایط باید از نظر دیپلماتیک مهیا شود تا با رایزنی با طرف مقابل، ورود کامیون به کشور تسهیل شود.

گلایه رانندگان از شرکت های افغان بابت اخذ هزینه اضافه برای روادید

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان درباره وضعیت صدور روادید برای رانندگان افغان از سوی کنسولگری ایران در این کشور نیز می گوید: در بحث صدور روادید به ما اطلاع دادند که راننده طرف حساب کنسولگری نیست و شرکتهای حمل و نقلی این کار را انجام می دهند.

وی درباره تاخیر در صدور روادید به خاطر صدور آن در کنسولگری ایران در کابل به جای قندهار نیز اذعان می‌کند: فعالیتهای دیپلماتیک رسمی کشورها در کشوری با شرایط افغانستان تحت الشعاع قرار میگیرد و تا تعیین تکلیف نهایی برای دولت و نظام این کشور، این فعالیتها مانند گذشته نیست؛ به همین دلیل هم اکنون تنها در کابل و سفارتخانه ایران ویزا صادر میشود و به جز زمان اداری داخل سفارت برای صدور روادید، رفت و آمد و انتقال اسناد و مدارک به زمان اخذ ویزا اضافه کرده است. لذا باید منتظر تعیین تکلیف افغانستان و از سرگیری فعالیتهای دیپلماتیک گذشته باشیم.

نکودری تاکید می کند: وقتی حکومت در کشوری تغییر می کند؛ تا زمانی که تکلیف حاکمیت در آن مشخص نشود، فعالیتهای کنسولی سایر کشورها محدود می شود؛ بر همین اساس، هم اکنون فعالیت های کنسولی به سفارتخانه موکول شده است.

پیش بینی طرحی برای حل مشکل کمبود کامیون در مرز میلک

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان در بخش پایانی صحبتهایش از تسهیل حضور و تخلیه بار کامیون ها و کاهش هزینه شرکتها به دنبال اجرای طرح توسعه ای در مرز میلک خبر می دهد و می گوید: ما به دنبال این هستیم که برای تسهیل کار شرکتها و کاهش هزینه آنها، محوطه تخلیه بارگیری به مساحت 10 هکتار را در مرز میلک به بهره برداری برسانیم؛ مقدمات این کار انجام شده است.

وی ادامه می دهد: این اقدام در راستای اینکه بار ترانزیت و بار کانتینری از بندر عباس در میلک تخلیه شود و تعهدات شرکتها در بحث انبارداری و دپوی کانتینر در مبادی و بنادر به تاخیر نیفتد، صورت می گیرد. از طرفی، باعث افزایش حمل کالا توسط کامیون ایرانی می شود و شرکتهای حمل و نقلی و تجار، معطل کامیون خالی افغان نمی مانند تا بارشان را انتقال دهد. با این طرح، بار به نقطه صفر مرزی می آید و یک کامیون می تواند حتی روزانه در دو نوبت کالا را منتقل کند.

 

نکودری اذعان می کند: در مراحل بعدی نیز، طرحهای توسعه ای و جانبی داریم که باعث میشود مرز میلک به جایگاه قبلی و پررنگ خود در سال های قبل در تجارت بین دو کشور بازگردد.

 

منبع: روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل استان خراسان رضوی

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجتماعی

امضاء تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای

منتشر شده

در

photo 2021 10 20 13 33 17 - امضاء تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای

تفاهم نامه همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای امضاء شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ، تفاهم نامه همکاری های آموزشی بین ادارات منابع طبیعی و آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای به امضاء رسید.

علی دستورانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جغتای با اعلام این خبر گفت: امضاء تفاهم نامه با هدف توانمند سازی بهره برداران محلی ، مرتعداران و ساکنین در حوزه های آبخیز در راستای کارآمدی و افزایش تجارب فنی ، مهارتی و حرفه ای برای حفظ و توسعه طرح های منابع طبیعی و فراهم سازی زمینه های اشتغال مولد در روستاها انجام شده است؛ و نهایتا استفاده مطلوب از ظرفیت های آموزشی و پرورشی را بدنبال دارد.

وی با تأکید بر ضرورت توانمند سازی مردم در روستاها که بهره برداران واقعی منابع طبیعی می باشند خاطر نشان کرد باید مهارت بهره برداران از عرصه های منابع طبیعی را با آموزش های فنی و حرفه ای ارتقاء بخشیم تا عملا سطح حفظ و حراست با مشارکت مردم ارتقاء یابد.

در حاشیه امضاء این تفاهم نامه سرپرست اداره آموزش فنی و حرفه ای شهرستان جغتای گفت: حفظ منابع طبیعی در هر کشوری یکی از اولویت های اصلی و مهم در توسعه آن کشور محسوب می شود.

وی با تأکید بر ارائه آموزش و مهارت روستائیان برای اشتغال مولد و کسب درآمد بیشتر، این اقدام آموزشی ترویجی را راهکاری مناسب برای کاهش بهره برداری از منابع طبیعی دانست.

 

 

منبع: روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی

ادامه مطلب

اجتماعی

افتتاح اولین مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در مشهد

منتشر شده

در

photo 2021 10 12 15 35 57 - افتتاح  اولین مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در مشهد

اولین مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در مشهد افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران، اولین مرکز نوآوری پست ، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته با حضور ویدئو کنفرانسی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات ،مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست ،محمد رضا قادری عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ، سید احمد موسوی مدیر کل پست استان خراسان رضوی و حمید رضا روحبخش مدیر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی و جمعی از مسئولین در خراسان رضوی افتتاح شد.

رمضانعلی سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات در آیین افتتاح مراکز نوآوری و کارآفرینی اظهار داشت : هوشمند سازی همه فرآیندها پایه اصلی برای تحول درشرکت ملی پست می باشد .
مدیر عامل شرکت ملی پست خاطر نشان کرد : شش مرکز مکانیزه در کشور راه اندازی شده است و تجهیز تجزیه و مبادلات استانها موجب کاهش آسیب دیدگی و کاهش خطا های احتمالی در ارسال مرسولات می باشد .

وی افزود : پست نقش مهمی در رفع مشکلات کسب و کارها را دارد و باعث رفع فساد اقتصادی شده است و  نوآوری علاوه بر حذف واسطه ها و رانت ها موجب شفافیت در ارائه است و مکمل فساد زدایی می باشد .

معاون وزیر ارتباطات برتوجه به محورهای پست هوشمند، تجارت الکترونیک، لجستیک یکپارچه، حمل‌ونقل پاک و سیستم‌های پرداخت توسط مدیران پست در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: در حال حاضر زیر ساخت های پست در کشور توسعه یافته است .

محمد رضا قادری عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست اظهار داشت : افتتاح پنج مرکز نوآوری در کشور همزمان با هفته پست اتفاق مهمی است و تحول دیجیتال در پست مورد توجه اتحادیه جهانی پست قرار گرفته است .

وی در ادامه تصریح کرد در حوزه توزیع ، تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال نیازمند تعامل و همکاری با شرکت های دانش بنیان هستیم .

قادری ضمن اشاره به سامانه بازار الکترونیک شرکت ملی پست گفت :امروز زمان گسترش همکاری با شرکت های دانش بنیان فراهم آمده است و پست هوشمند و نو آور موتور اقتصاد دیجیتال کشور است .

سید احمد موسوی مدیر کل پست استان خراسان رضوی گفت : با توجه به رشد روز افزون فناوری و نیاز پست به استفاده از این فن آوری ها جهت رشد و ارتقاء دانش فنی از شرکتهای استارتاپی و شتابدهنده ها استفاده خواهیم کرد .

هماهنگی با پارکهای علمی وفناوری و فاوا وعقد تفاهم نامه ،معرفی شرکتهای مستعد توسط پارک ، معرفی شرکتهای مستعد توسط پارک ، اخذ درخواست از شرکت جهت در اختیار قراردادن فضا و انجام مراحل اداری جهت عقد قرارداد، اسکان و تجهیز مکان توسط شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد پست، تعیین خطی مشی فعالیت جهت شرکتهای طرف قرارداد، تهیه طرحهای عملیاتی و تعیین برنامه زمانبدی ، ارجاع شرکتهای پیمانکار جهت بهره برداری از تسهیلات وزارتی، بکارگیری نتیجه طرحهای اجرا شده در بدنه پست بصورت آزمایشی، اصلاحات لازم در طرحهای پیاده شده جهت انجام درست فرایندهااز اقداماتی بود که مدیر کل پست استان به آن اشاره داشت .

مدیر کل پست استان خراسان رضوی در ادامه افزود : با توجه به افتتاح پارک فاوای وزارت در طبقه چهارم پست مرکزی و استقرار خانه خلاق و نوآوری محتوی دیجیتال نیتک و شرکت سرزمین نوآوری گرین تک و همچنین هماهنگی انجام شده جهت استفاده از توان فنی و اطلاعاتی شرکتهای زیر مجموعه این پارکها توان اجرائی جهت رشد سریع مرکز نوآوری پست استان بیشتر خواهد شد.

موسوی تصریح کرد : برابر هماهنگی انجام شده تعدادی از واحدهای طبقه پنجم ساختمان اداره کل فناوری در مشهد به شرکتهای نوآور نیز اختصاص داده شده است که در حال طی مراحل اداری جهت انجام این مهم می باشند.

بر اساس این گزارش افتتاح مراکز نوآوری به طور همزمان دراستانهای تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان ، یزد و گلستان صورت گرفت .

 

 

 

 

منبع: روابط عمومی اداره کل پست استان خراسان رضوی

 

 

 

 

ادامه مطلب

اجتماعی

برپایی کارگاه آموزشی ترویجی طرح مرتعداری تلفیقی در شهرستان رشتخوار

منتشر شده

در

photo 2021 10 13 17 36 56 - برپایی کارگاه آموزشی ترویجی طرح مرتعداری تلفیقی در شهرستان رشتخوار

کارگاه آموزشی ترویجی طرح مرتعداری تلفیقی در شهرستان رشتخوار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران ، کارگاه آموزشی ترویجی ویژه طرح مرتعداری تلفیقی در شهرستان رشتخوار برگزار شد.

حسین عبدالله زاده ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشتخوار با بیان این خبر گفت: هدف از برپایی این کارگاهها ،آگاهی بخشی و آشنایی بهره برداران و مرتعداران با مراحل مختلف تهیه طرح مرتعداری تلفیقی در مهلت است.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی ترویجی که با حضور دامداران و مرتعداران مرتع در حاجی میر تشکیل شده بود 46 نفر فراگیر شرکت کردند.

عبدالله زاده اضافه کرد: شهرستان رشتخوار 420 هزار هکتار مساحت دارد که 320 هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می دهند که این سطح قادر است بیش از 35000 رأس دام سبک شهرستان را تعلیف کند.

وی ادامه داد از ابتدای سال جاری تاکنون 3 دوره کارگاه آموزشی ترویجی در شهرستان رشتخوار با حضور 200 نفر فراگیر تشکیل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشتخوار خاطر نشان کرد: برپایی کارگاه های آموزشی و ترویجی برای مرتعداران و دامداران شهرستان با هدف حفظ پوشش گیاهی و رعایت قرق مراتع مطابق پروانه های چرا امری ضروری است.

 

 

منبع: روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها